Ma még meg lehet úszni bírság nélkül, ha valaki autópálya-matrica nélkül vezet egy másik uniós tagállamban, de a jövőben biztosan megérkezik a csekk. Az országok a jövőben kötelesek lesznek kiadni állampolgárok adatait, ha azok bizonyíthatóan „blicceltek”.

 

Ezentúl könnyedén behajtható lesz a bírság, ha egy autós bármelyik uniós országban matrica nélkül használja a fizetős útszakaszokat. A közlekedési miniszterek brüsszeli találkozóján született döntés arról, hogy az eddig kissé kaotikus rendszer helyett – amelyben egyes országokban meg lehetett úszni a büntetést, máshonnan szinte biztosan megérkezett előbb-utóbb a csekk – minden büntetést behajtanak, függetlenül attól, hogy melyik EU-s országban sértett szabályt a sofőr.

Ebben az úgynevezett EUCARIS-rendszer lesz az országok segítségére, amely egyelőre csak nyolc kihágási típus esetében teszi lehetővé, hogy a külföldi szabálytalankodóktól is behajthatók legyenek a bírságok. A megállapodás most kifejezetten az elbliccelt útdíjakra vonatkozik, és várhatóan további két évig tart, míg minden tagállam előkészíti a szükséges technikai feltételeket, és csatlakozik a rendszerhez. Bár az ötlet már jó ideje téma az unióban, két évbe telt, mire meggyőzték az elektronikus matricát nem használó, fizetőkapus rendszert működtető államokat is az intézkedés szükségességéről. Bár nem jön létre új, az országok autósait listázó adatbázis, a tagállamok nyilvántartása „átjárható” lesz, a hatóságoknak pedig kötelező lesz kiadniuk állampolgáraik adatait a kérvényező számára. Természetesen az autópályákon matrica nélkül közlekedőket most is megbüntetik, ha sikerül őket tetten érni, így az új rendszer azokat érinti majd, akik megússzák a rendőri intézkedést, de kamera rögzítette a szabálytalankodást.

Magyarországon a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. például a Zoom.hu szerint évente körülbelül ötezer pótdíjazási ügyet indít osztrák és német autósok ellen, az esetek jelentős részében sikertelenül. Jelenleg ugyanis a NÚSZ sem férhet hozzá az EUCARIS-rendszerhez, ez változik majd meg a közeljövőben. Az ujszo.com szlovákiai hírportál megkérdezte a tervezett változtatásról a Magyar Autóklub jogi szakértőjét, aki azt mondta: örülnek az intézkedésnek, mert eddig is a jogkövető magatartásra igyekeztek ösztönözni az autósokat. Az Autóklub sok behajtási üggyel foglalkozik a külföldi pótdíjakkal kapcsolatban, az esetek többségében csupán arról van szó, hogy az autósok a matrica megvásárlásakor rosszul tüntetik fel a rendszámot. Eddig az autópálya-társaságok jellemzően ügyvédi irodák segítségével próbálták meg behajtani a büntetéseket, de ez sok esetben nem volt jogilag tiszta folyamat.

FOTÓ: MATTHIAS BALK, AFP

 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!